Köpvillkor

Köpvillkor

Beställning
Alla beställningar görs via internet. Alla akvarium samt terrarium förskottsbetalas och skickas med Pall/Halvpall. Vid större akvarier/terrarier skickas dessa med DHL eller annan likvärdig speditör. Vi tar inte emot beställningar från privatkonsumenter på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi tillåter alltså inte att beställningar görs via ordinarie e-mail, fax, eller annat sätt av privatkonsumenter om inget annat avtalats. Är beställaren under 18 år ska målsmans tillstånd lämnas av beställaren innan ordern läggs. Beställningar som görs i en annan persons namn utan personens medgivande, eller på annat sätt medför att västkustens zoologiska får ekonomisk eller annan skada polisanmäles. Efter en lagd order skickas det normalt sett ut ett automatgenererat e-mail: Orderbekräftelse inom några timmar. Detta mail innehåller, förrutom specifikation av din lagda order även ordernummer som du ska använda vid kontakter med oss angående ordern ifråga. Vi ber dig även att kontrollera ordern och dina adressuppgifter. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Beställningar av terrarium och andra djurtillbehör förskottsbetalas via Swish eller Bank-ID
Dessa varor är inte ordinarie lagervaror

Priser
Alla priser är angivna i Svenska Kronor inklusive moms, exklusive frakt. Med kontant betalning menas direktbetalning ( dvs förskottsbetalning ) eller betalning mot postförskott ( dvs betalning vid leverans ). För att kunna beställa som omyndig eller underårig krävs målsmans godkännande. Betalningssätt väljes i kassan. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar, enligt det beräkningssätt som gäller för leveranssättet.
Västkustens zoologiska råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att ordern har lagts går antingen ner eller upp. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter.

Betalning
• Swish
Vid val att betala med Swish betalar du in totalsumman till nummer 123 516 517 och märker betalningen med ditt ordernummer. Genom att ange ditt ordernummer vid inbetalning hjälper du till att snabba på effektueringen av din order. Vid utebliven inbetalning skickas det inom en vecka efter orderdatum ut en påminnelse om inbetalning och om inbetalning ej sker inom två veckor från orderdatum, makuleras ordern.

• Förskottsbetalning
Vid val av förskottsbetalning betalar du in totalsumman till BG och märker betalningen med ditt ordernummer. Genom att ange ditt ordernummer vid inbetalning hjälper du till att snabba på effektueringen av din order. Vid utebliven inbetalning skickas det inom en vecka efter orderdatum ut en påminnelse om inbetalning och om inbetalning ej sker inom två veckor från orderdatum, makuleras ordern.

• Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Leveranstider
Normalt skickas beställda varor samma dag eller dagen efter, med en leveranstid på ca 1-7 dagar.
Är varan inte lagervara eller tillfälligt slut kan det ta mellan 3-20 dagar innan leveransen skickas.
Observera att vi ej har alla tusentals varor i lager!
Vill du veta om just de varor du vill ha finns i lager, kan du maila, smsa eller ringa oss för lagerstatus!
Om varan skulle vara slut hos vår leverantör kan det ta ytterliggare tid att få hem varan, uppskattningsvis 1-2 veckor.
Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterliggare fraktkostnader för kund.
Beställnings varor (gäller stora terrarium ) de kan ta upp till 3-5 veckor

Då vissa varor kan vara tillfälligt slut på lager kan vi ej garantera att kund får varor inom beräknad tid. Har kund valt ett frakt alternativ som tar en viss tid att skicka med exempelvis posten, kan denna leveranstid endast följas efter det att försändelsen är skickad från vårt lager. Varor som tas hem som är ordinarie beställningsvaror kan avbeställas och då tillkommer avgifter såsom kostnad för lagerhållning av denna vara. För närvarande uppgår kostnaden till 10% av varans värde exkl. andra avgifter. Administrativ avgift (300kr) ).
Fiskfoder och annat foder som ej är markerat ”i lager” är beställningsvara.
Detta för att hålla foder så nytt och färskt som möjligt!

Beställningsvaror har en normal leveranstid markerad på produkten.
Detta är dock ingen fast tidsram utan kan variera.
Levande reptiler skickas ej utan de hämtas på plats eller mötas upp längst vägen .
Till kommet då en fraktkostnad
Leveranser

Vi skickar till våra grannländer: Norge, Danmark och Finland!
När ni anger er adress väljer ni vilket land ni tillhör och skriver in övriga adressuppgifter som vanligt.
Ni ska inte använda landsbeteckning före ert postnummer!

Ex:
FEL: NO6699
KORREKT: 6699

Alla leveranser sker av oss vald speditör, enligt det leveranssätt vilket presenteras innan bekräftelse av order göres, vanligtvis DHL, och debiteras enligt denna speditörs gällande prislista enligt den beräkningsbakgrund denna speditör tillhandahåller. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till västkustens zoologiska vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att västkustens zoologiska hör effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören ( Kollisökning möjlig via vår Kollisökfunktion ) samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio ( 9 ) dagar från avsändandet. Normalt skickar vi varorna inom 1-3 dagar. Notera dock att varor som ej lagerförs eller är slut i lager kan ta upp till 20 dagar att få hem och skicka.

Lysrör skickas i hårda papptuber väl emballerade.
Mindre akvarium och terrarium skickas på halvpall och större akvarium skickas på helpall.

Fraktkostnad
Fraktkostnad baseras på högsta vikt på varan.
1m³ taxeras som 280 Kg. Den betalbara vikten är volymvikten om den överskrider den fysiska vikten.
Exempel: En försändelse med måtten 0,35 x 0,25 x 0,15 m = 0,013125m³, har en fysisk vikt på 1,67 Kg men en volymvikt på 3,675 Kg ( 280 x 0,013125 )

Undrar du vad fraktkostnaden blir för de varor du har i varukorgen, loggar du bara in och går till kassan. Det första som kommer upp är val av fraktsätt varvid fraktkostnaden för din order också visas.

Större och ömtåliga varor som akvarium eller terrarium skickas med DHL Halvpall eller DHL Pall.
Webshop har öppet dygnet runt.
Svarar på mail så fort ja kan.
Alla varor så kommer de tillkomma en fraktkosnad på 69k
Hemleverans kan även ordnas. Och priset är då från 69 och upp inom västra Götalands län
Fri frakt över 4500 kr
14 dagars ångerrätt gäller ej färskfoder
Kontakta mig via e-post så berättar ja hur du/ni ska gå till väga .
Betalningen sker via Swish eller bankgiro.
Leverans tid ca 6-11 dagar
Den längre Leverans tiden beror på att vi ej har alla produkter hemma.

Fraktavgift Vi levererar fraktfritt vid beställning över 4500kr, annars är frakten 69 kr.

Beställningsvillkor Priserna är angivna inklusive moms. Frakt tillkommer vid beställning under 4500 kr. Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Beställningar utan fullständiga kontakt- och adressuppgifter kommer inte att levereras.

Byte och ångerrätt Enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte byte och ångerrätt på färskvaror och frysta varor (Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal om .. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal .. ). Naturligtvis ersätter vi trasiga eller felaktiga produkter. Vi återbetalar kund senast inom 30 dagar i det fall kunden på riktiga grunder häver köpet.

Tvist Vid eventuell tvist är vår policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Företaget har f-skatt
Vi är medlemmar oss zoorf

Fraktalternativ
Fri frakt över 4500 kr
Vi erbjuder olika alternativ för frakt av beställda varor som du själv kan välja i kassan.

DHL ServicePoint
Detta är alternativet för dig som vill hämta varorna hos ett ombud ( hos DHL kallat ServicePoint ). För att hitta din närmsta ServicePoint, gå in på den här sidan: ServicePoint Locator
Avisering sker via email, om inget mobiltelefonnummer angivs.

DHL HomeDelivery ( Hemleverans )
Hemleverans till dörren med eller utan avisering. ( ytterdörr på huset )
DHL aviserar dig innan leverans.
DHL ringer då upp dig när varorna kan levereras och ni kommer överrens om en tid och datum som passar dig.

Jag vill hämta varorna i hällevadsholm
För båda alternativen gäller att man själv hämtar varorna i hällevadsholm efter avtalad tid.
Varorna packas ner i en kartong och är därmed enkel att lasta ut i bilen. Bärhjälp ingår.
Adress till hämtplatsen meddelas när ordern är klar för avhämtning och man kan då meddela vilken tid och datum man kan hämta varorna.

Förändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen.

Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara själ ej kan ändras eller avbeställas.

Avbeställning/Annullering
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats.
Västkustens zoologiska äger motsvarande rätt att annullera en beställning. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts in speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse om detta mottagits från västkustens zoologiska

Ej utlöst försändelse
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur. Utöver detta uttages en avgift motsvarande 10% av varuvärdet, dock lägst 240:- exklusive moms ( 300:- inklusive moms ). Denna avgift avser täcka de kostnader vi haft i samband med effektuering av order, såsom lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, samt värdeminskning. Kravavgift på 200:- tillkommer.

Ångerrätt
Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom fjorton ( 14 ) dagar enligt Distansavtalslagen. Enligt nämnda lag gäller också att varan skall kunna återlämnas i väsentligt oförändrat skick och obruten förpackning.

Kunden betalar själv returfrakten om inget annat anges eller avtalats.

Öppet köp
Öppet köp lämnas på alla beställningar. Produkten ifråga skall kunna returneras inom 20 dagar i obruten förpackning. Om du vill använda dig av öppet köp vänligen hör av dig till oss via telefon eller mail då detta ej kan omhändertas via hemsidan automatiskt.
Varor som skickas tillbaka utan att först ha tagit kontakt med oss och erhållit returinformation beläggs med en extra kostnad om 10% av varans värde för att föra in dessa i retursystemet.
Returnerade eller ångrade varor får inte vara söndriga.

Garantier
Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett ( 1 ) års garanti om inget annat anges.

Transportskadat gods
Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold SKALL detta omedelbart anmälas till speditören ( vanligtvis Posten eller DHL ) inom 7 dagar, därefter till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna göra en omleverans eller på annat sätt avhjälpa felet.
Lampor och lysrör köpes på eget ansvar. Vi kan ej garantera att lampor och lysrör är hela och intakta vid leverans. Självklart paketeras lampor och lysrör väl och kontrolleras ALLTID funktionsmässigt innan paketering. Skulle en transportskada uppstå, har kund ansvaret för att anmäla detta först till speditör, därefter till oss.

Reklamationer
Defekta produkter som returneras till oss SKALL behandlas som om de vore felfria. Vänligen tillse därför att varan förpackas väl. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giligt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Om returanledningen är garanti, eller reklamation, och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, t ex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exklusive moms ( 250:- inklusive moms ) för hantering och nerlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur.

Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer, och västkustens zoologiska hör kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Dataskydd
Information om Dataskydd på västkustens zoologiska hör till alla våra kunder och leverantörer.

Det är viktigt för oss att våra kunder och leverantörer känner sig trygga när de lämnar sina personuppgifter till oss. Därför arbetar vi fortlöpande med att anpassa och vidta tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda de personuppgifter som vi är ansvariga för.

Dataskyddsförordningen
På västkustens zoologiska arbetar vi strukturerat med säker hantering av dina personuppgifter.

Från den 25 maj 2018 gäller en ny lagstiftning för hantering av personuppgifter som är anpassad till dagens digitala samhälle. Den nya lagstiftningen som heter Dataskyddsförordningen går också under benämningen GDPR. Du kan känna dig trygg när du lämnar dina personuppgifter till oss.