Köpvillkor

Köpvillkor

Webbshop utan lager
Dropshipping

Vi har ett mindre lager av färskfoder

Beställning

Alla beställningar görs via internet. Alla akvarium samt terrarium och övriga varor förskottsbetalas och skickas med Pall/Halvpall. Terrarium, lysrör och lampor samt frysfoder skickas på egen risk . Vid större akvarier/terrarier skickas dessa med DHL eller annan likvärdig speditör.

Vi tar inte emot beställningar från privatkonsumenter på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi tillåter alltså inte att beställningar görs via ordinarie e-mail, fax, eller annat sätt av privatkonsumenter om inget annat avtalats. Är beställaren under 18 år ska målsmans tillstånd lämnas av beställaren innan ordern läggs. Beställningar som görs i en annan persons namn utan personens medgivande, eller på annat sätt medför att Västkustens Zoologiska får ekonomisk eller annan skada polisanmäles. Efter en lagd order skickas det normalt sett ut ett automatgenererat e-mail: Orderbekräftelse inom några timmar. Detta mail innehåller, förutom specifikation av din lagda order även ordernummer som du ska använda vid kontakter med oss angående ordern ifråga. Vi ber dig även att kontrollera ordern och dina adressuppgifter. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Vid köpt av varor med ett ordervärde på under 500 kr så tillkommer det 50 kr

Ersättning för kostnader vid avbeställa vara

Om vi har haft kostnader i samband med avbeställningen har vi rätt att kräva konsumenten på ersättning

Beställning av alla våra varor djurtillbehör förskottsbetalas via Swish eller Bank-ID
Dessa varor är inte ordinarie lagervaror

Priser
Alla priser är angivna i Svenska Kronor inklusive moms, exklusive frakt. Med kontant betalning menas direktbetalning ( dvs förskottsbetalning ) eller betalning mot postförskott ( dvs betalning vid leverans / utkörning ). För att kunna beställa som omyndig eller underårig krävs målsmans godkännande. Betalningssätt väljes i kassan. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar, enligt det beräkningssätt som gäller för leveranssättet.
Västkustens Zoologiska råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att ordern har lagts går antingen ner eller upp. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter.

Betalning
• Swish
Vid val att betala med Swish betalar du in totalsumman till nummer 123 516 517 och märker betalningen med ditt ordernummer. Genom att ange ditt ordernummer vid inbetalning hjälper du till att snabba på effektueringen av din order. Vid utebliven inbetalning skickas det inom en vecka efter orderdatum ut en påminnelse om inbetalning och om inbetalning ej sker inom två veckor från orderdatum, makuleras ordern.

• Förskottsbetalning
Vid val av förskottsbetalning betalar du in totalsumman till BG och märker betalningen med ditt ordernummer. Genom att ange ditt ordernummer vid inbetalning hjälper du till att snabba på effektueringen av din order. Vid utebliven inbetalning skickas det inom en vecka efter orderdatum ut en påminnelse om inbetalning och om inbetalning ej sker inom två veckor från orderdatum, makuleras ordern.

• Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se

Leveranstider
Normalt skickas beställda varor samma dag eller dagen efter, med en leveranstid på ca 1-7 dagar.
Vi har inget lager så därav kan längre leveranstid förekomma eller om varan är tillfälligt slut kan det ta mellan 3-20 dagar upp till 4 månader innan leveransen skickas. Observera att vi ej har alla tusentals varor i lager! Utan vi har en del färskfoder hemma .
Vi är inte en fysisk butik.

Vill du veta om just de varor du vill ha finns i lager, kan du maila, smsa eller ringa oss för lagerstatus!
Om varan skulle vara slut hos vår leverantör kan det ta ytterligare tid att få hem varan, uppskattningsvis 1-2 veckor. Men det kan också ta upp till 4 månader, beroende på omständigheter. Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnader för kund. För större terrarium kan de ta upp till 9 veckor och längre innan de kan skickas.

Då vissa varor kan vara tillfälligt slut på lager kan vi ej garantera att kund får varor inom beräknad tid. Har kund valt ett fraktalternativ som tar en viss tid att skicka med exempelvis posten, kan denna leveranstid endast följas efter det att försändelsen är skickad från vårt lager. Varor som tas hem som är ordinarie beställningsvaror kan avbeställas och då tillkommer avgifter såsom kostnad för lagerhållning av denna vara. För närvarande uppgår kostnaden till 10% av varans värde exkl. andra avgifter.

Fiskfoder och annat foder som vi ej har hemma är beställningsvaror. Alla övriga varor är beställningsvaror.
Vissa varor är till och med märkta med beställningsvara då de varorna tar extra lång tid att skicka .
Alla våra varor är märkta med lagerstatus då vi är ett Dropshipping.

För att enklast veta om just din vara finns inne hos vår leverantör så är det bara att ringa eller maila oss med din fråga och artikelnummer.

Beställningsvaror har en normal leveranstid markerad på produkten.
Detta är dock ingen fast tidsram, leveranstiden kan variera.
Levande reptiler skickas ej utan de hämtas på plats alternativt att vi möts upp längst vägen mot en kostnad på 19 kr/mil.

Leveranser

Vi står ej för skador som har uppkommit under transport på produkter som skickas på egen risk.
Produkterna som det gäller är:
• Terarium
• Färskfoder
• Frysboxen
• Lysrör
• Glödlampor

Vi skickar till våra grannländer: Norge, Danmark och Finland!
När ni anger er adress väljer ni vilket land varan ska skickas till och skriver in övriga adressuppgifter som vanligt.
Ni ska inte använda landsbeteckning före ert postnummer!

Exempel:
FEL: NO6699
KORREKT: 6699

Alla leveranser sker av vald speditör, enligt det leveranssätt vilket presenteras innan bekräftelse av order göres, vanligtvis DHL. Debitering sker sedan enligt denna speditörs gällande prislista utifrån den beräkningsbakgrund som speditören tillhandahåller. Det är köparens ansvar att den adress som uppgivits till Västkustens Zoologiska vid beställningstillfället är korrekt.  Efter det att Västkustens Zoologiska har effektuerat ordern så är det köparens ansvar att följa upp leveransen hos speditören ( Kollisökning möjlig via vår Kollisökfunktion ) samt ser till att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio ( 9 ) dagar från avsändandet. Normalt skickar vi varorna inom 1-3 dagar. Varor som ej lagerförs eller är slut i lager kan ta runt 20 dagar och i vissa fall ända upp till 4 månader för oss att få hem och sedan kunna skicka ut.

Lysrör skickas i hårda papptuber väl emballerade.
Mindre akvarium och terrarium skickas på halvpall och större akvarium skickas på helpall.

Terrarium. Lysrör och lampor skickas på egen risk då vi ej kan garantera om de är hela efter leverans. Men givetvis packas de väl vid leverans. Färskfoder och fryst skickas också på egen risk, då vi ej kan garantera att de fortfarande är frysta efter utförd leverans.

Fraktkostnad
Fraktkostnad baseras på högsta vikt på varan.
1m³ taxeras som 280 Kg. Den betalbara vikten är volymvikten om den överskrider den fysiska vikten.
Exempel: En försändelse med måtten 0,35 x 0,25 x 0,15 m = 0,013125m³, har en fysisk vikt på 1,67 Kg men en volymvikt på 3,675 Kg ( 280 x 0,013125 )

Undrar du vad fraktkostnaden blir för de varor du har i varukorgen, loggar du bara in och går till kassan. Det första som kommer upp är val av fraktsätt och där visas också fraktkostnaden för din order.

Större och ömtåliga varor som akvarium eller terrarium skickas med DHL Halvpall eller DHL Pall.
Vår webshopp har öppet dygnet runt.
Vi svarar på mail snabbast möjligast.

Hemleverans kan även ordnas och priset är då 19 kr/mil inom Västra Götalands län.  För hemleverans i andra län, kontakta oss för att få reda på prisinformation och om hemleverans är möjlig.

Fri frakt över 4500 kr
Betalningen sker via Swish eller bankgiro.
Leveranstid ca 6-11 dagar
Leveranstiden kan variera upp till 4 månader beroende på lagerstatus hos våra leverantörer.
Den längre leveranstiden beror på att vi ej har alla produkter hemma.
Vi har ej ett lager utan beställer direkt från våra leverantörer när vi mottagit en beställning.

Fraktavgift

Vi levererar fraktfritt vid beställning över 4500kr, annars är frakten minimum 55kr

När vi ska skicka frysfoder och annat fryst så till kommer det 179 kr extra i fraktkostnad. Det tillkommer även en extra kostnad på 80 kr beroende på frigolitlådans storlek. Frysta varor packas i frigolitlådor för att bevara kylan bättre under leveransen.

Beställningsvillkor

Priserna är angivna inklusive moms. Frakt tillkommer vid beställning under 4500 kr. Är du under 18 år krävs målsmans godkännande. Beställningar utan fullständiga kontakt- och adressuppgifter kommer inte att levereras.

Byte och ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen gäller inte byte och ångerrätt på färskvaror och frysta varor (Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9-16 §§ gäller inte distansavtal om .. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal .. ). Naturligtvis ersätter vi trasiga eller felaktiga produkter. Vi återbetalar kund senast inom 30 dagar i det fall kunden på riktiga grunder häver köpet.

Företaget har F-skatt
Vi är medlemmar oss Zoorf

Fraktalternativ

Fri frakt över 4500kr
Vi erbjuder olika alternativ för frakt av beställda varor som du själv kan välja i kassan.

DHL ServicePoint
Detta är alternativet för dig som vill hämta varorna hos ett ombud ( hos DHL kallat ServicePoint ). För att hitta din närmsta ServicePoint, gå in på den här sidan: ServicePoint Locator
Avisering sker via email, om inget mobiltelefonnummer angivs.

DHL HomeDelivery ( Hemleverans )
Hemleverans till dörren med eller utan avisering. ( ytterdörr på huset ) gäller endast färskfoder och andra frysfoder

Jag vill hämta varorna i Hällevadsholm
För båda alternativen gäller att man själv hämtar varorna i Hällevadsholm efter avtalad tid.
Varorna packas ner i en kartong och är enkla att lasta ur i bilen. Bärhjälp ingår.
Adress till hämtningsplatsen meddelas när ordern är klar för avhämtning och då görs en överenskommelse angående vilken tid och datum varorna kan hämtas upp.

Förändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt ordern effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen.

Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara själ ej kan ändras eller avbeställas.

Avbeställning/Annullering
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats.
Västkustens Zoologiska äger motsvarande rätt att annullera en beställning. Har vi effektuerat din order är du som kund i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara som specifikt köpts in för kund är ej möjlig efter det att vi beställt varan från vår leverantör.
En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse om detta mottagits från Västkustens Zoologiska och vi i vår tur skickat en en bekräftelse att vi mottagit avbeställning.

Returer
Vår policy varar i 14 dagar efter att produkten har mottagits. Om 14 dagar har gått sedan du fick din produkt kan vi tyvärr inte erbjuda dig återbetalning eller utbyte.

För att vara berättigad till retur måste produkten vara oanvänd och i samma skick som du fick den. Den måste också finnas i originalförpackningen.

För att slutföra din retur kräver vi ett kvitto eller ett köpebevis.

Skicka inte ditt köp tillbaka till tillverkaren.

Det finns vissa situationer där endast delvis återbetalning beviljas (om tillämpligt)

– Alla objekt som inte är i sitt ursprungliga skick, är skadade eller saknar delar av skäl som inte beror på vårt fel

– Varje artikel som returneras efter mer än 14 dagar efter leveransen

Kontakta oss på info@vastkustenszoologiska.se för att starta din återbetalningsprocess.

Återbetalningar (om tillämpligt)

När din retur har mottagits och inspekterats skickar vi ett e-postmeddelande för att meddela dig att vi har fått din returnerade artikel. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din återbetalning.

Om du är godkänd, kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer automatiskt att tillämpas på ditt kreditkort eller den ursprungliga betalningsmetoden inom ett visst antal 30 dagar

Ersättningsvara (om tillämpligt)

Vi ersätter endast föremål om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta det mot samma objekt, skicka ett e-postmeddelande till info@vastkustenszoologiska.se

Frakt

Du ansvarar för att betala för dina egna fraktkostnader för att returnera din vara. Fraktkostnader återbetalas inte. Om du får återbetalning dras kostnaden för returfrakt från din återbetalning.

Beroende på var du bor kan tiden det tar för din utbytta produkt att nå dig variera.

Om du levererar en vara över 750 kr bör du överväga att använda en spårbar frakttjänst eller köpa fraktförsäkring. Vi garanterar inte att vi får din returnerade artikel

Ej hämtad vara/utlöst försändelse
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur. Utöver detta uttages en avgift motsvarande 10% av varuvärdet, dock lägst 240:- exklusive moms ( 300:- inklusive moms ). Denna avgift avser täcka de kostnader vi haft i samband med effektuering av order, såsom lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, samt värdeminskning. Kravavgift på 200:- tillkommer.
Kunden får själv stå för frakten och ingen frakt betalas tillbaka

Ångerrätt

Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom fjorton ( 14 ) dagar enligt Distansavtalslagen. Enligt nämnda lag gäller också att varan skall kunna återlämnas i väsentligt oförändrat skick och obruten förpackning.
Detta gäller ej beställningsvaror som är speciellt byggt, gäller heller inte för färskfoder och frysfoder.

När ångerrätten inte gäller

Det finns undantag då ångerrätten inte gäller.
1. Färskfoder

2. Frysta varor

3. Specialbeställda varor som är efter kunds önskemål /mått

Använd gärna denna blankett vid ånger.

https://www.konsumentverket.se/contentassets/c78f43844da74c7786821d8d12a98b5a/angerblankett_konsumentverket_150817.pdf
Och ska sedan skickas blanketten via posten till oss .

Ansvaret för varan

När konsumenten har ångrat köpet ska varan skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från den dag konsumenten meddelat oss att hen ångrat sig.

Kunden betalar själv returfrakten om inget annat anges eller avtalats. Ingen frakt betalas tillbaka. Samt spårbart så avvaktar vi kan se vart varan är

Garantier

Samtliga varor så som elektronik i vårt sortiment omfattas av minst ett ( 1 ) års garanti om inget annat anges.

Transportskadat gods
Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold SKALL detta omedelbart anmälas till speditören ( vanligtvis Posten eller DHL ) inom 7 dagar, därefter till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna göra en ny leverans eller på annat sätt avhjälpa felet.
Lampor och lysrör samt terrarium köpes på eget ansvar. Vi kan ej garantera att lampor ,terrarium och lysrör är hela och intakta vid leverans. Självklart paketeras lampor ,terrarium och lysrör väl samt kontrolleras ALLTID funktionsmässigt innan paketering. Skulle en transportskada uppstå, har kund ansvaret för att anmäla detta först till speditör, därefter till oss.

Reklamationer
Defekta produkter som returneras till oss SKALL behandlas som om de vore felfria. Vänligen se därför till att varan förpackas väl. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giltigt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Om returanledningen är garanti eller reklamation och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, t ex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exklusive moms ( 250:- inklusive moms ) för hantering och nerlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur.

Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer, och västkustens zoologiska kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Tvist
Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Mvh linda / Västkustens Zoologiska